Bokanmeldelse: Schakendas bakeskole

Det er ikke akkurat noen godt bevart hemmelighet at jeg er glad i å bake – snarere tvert i mot. Jeg har faktisk bakt ukentlig siden 1985, så jeg var ikke gamle karen da jeg ble bitt av bakebasillen. Jeg har skrevet tidligere om hvor viktig jeg synes det er at vi involverer barna i matlagingen og da er det gøy å skrive om en bok som gjør nettopp det.

Allmendannelse er et begrep som ikke brukes så mye lenger, men det er ikke desto mindre viktig. De må være lov å si at vi forventer at våre barn skal lære seg en del grunnleggende ting på skolen utover hva som er hovedstaden i Argentina og når Columbus oppdaget Amerika. Vi har en rekke livsstilssykdommer her i landet som jeg er helt overbevist om at kunne vært redusert betraktelig hvis nordmenn generelt hadde vært flinkere til å lage mat generelt og visst mer om kosthold spesielt.

“Schakendas Bakeskole” er en naturlig oppfølger av boken “Morten Schakenda om boller, brød og tilfeldigheter fra Bakeriet i Lom” som kom i 2009. I skarp konkurranse med bl. a. Ole Martin Alfsen og Tom Victor Gausdals utmerkede “Familiekokeboka” ble den kåret til årets kokebok det året. Jeg kan ikke se at “Schakendas Bakeskole” er noe dårligere enn hans forrige bok – den er minst like bra.

Schkenda har en formidlingsglede og ikke minst evne som jeg tror de fleste skrivelystne kokker misunner ham. Schakendas enorme kompetanse som både kokk og baker gir han et faglig overskudd som gjør at vi blir lost gjennom oppskriftene på en grundig, men allikevel ikke plagsomt omfattende måte.

Formatet og layouten er i bunn og grunn det samme som i den forrige boka og det fungerer kjempebra. “If it´s not broken, don´t fix it” sier nå jeg. Boka begynner med en grundig innføring om baking og generelle tips om hvordan man lykkes på kjøkkenet. Jeg har her valgt å skrive hvilke deilige bakverk boka ta for seg:

• Rørebrød
  • Grovbrød
  • Loff
  • Fletteloff
  • Pinnebrød
  • Horn
  • Rundstykker
  • Scones
  • Boller
  • Kavring
  • Kanelknute
  • Powerboller
  • Johannes superboller
  • Søte pizzaboller
  • Brownie
  • Bærsaus
  • Kokosmakroner
  • Havreflarn
  • Risboller
  • Vafler
  • Gulrotkake
  • Sjokoladefondant
  • Muffins
  • Marmorkake
  • Smuldrepai
  • Banankake
  • Sjokoladekake i liten langpanne
  • Leonas honningkake
  • 12 små sitronkaker
  • Pepperkaker
  • Pekkerkakehus
  • Pizza
  • Pizza på en snurr
  • Ostesmørbrød
  • Pannekaker
  • Signaturpannekaker
  • Potetkaker

På tross at det et bilde av en utrolig skjønn liten rekrutt-baker på forsiden av boka, så er ikke dette en bok bare for dem som har barn. Dette er først og fremst en bakebok hvis kvalitet kun kan matches av den forrige bakeboka til Schkenda. Hvis du har disse to bøkene trenger du egentlig ikke å kjøpe noen flere bøker om baking så lenge du lever. Den er veldig inspirernede og gir store muligheter til å variere når du selv begynner å beherske bakingens små hemmeligheter.

Det er forholdsvis tidlig på året, så jeg kan ikke si med særlig troverdighet at dette er årets beste kokebok – enda. Men det skulle ikke forundre meg og det er nettopp det som blir konklusjonen når året er omme – akkurat som det forrige boka til Morten Schakenda var det i 2009.

Ps. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg i det siste har begynt å få henvendelser fra forskjellige forlag om de kan sende meg bøker og at jeg skal skrive om dem på bloggen. Det har jeg konsekvent takket nei til og det er også tilfellet med denne boka. Jeg har altså kjøpt boka selv og regner dette for en 100% uanhengig bokanmeldelse. Greit å vite  i disse “produktplassering-på-blogg-debatt”-tider….

3 Responses to Bokanmeldelse: Schakendas bakeskole

1. olasva

jeg har så lyst på den boken! kommentar tilbake?