Bokanmeldelse: Hawksmoor at home

Med noen få hederlige unntak synes jeg at de beste bøkene om mat er skrevet på engelsk og jeg er derfor en meget ivrig og fornøyd kunde hos amazon. Den siste boka som kom dalende ned i postkassa heter «Hawksmoor at home» og det har blitt mye intens lesing siden jeg fikk den i forrige uke.

Hawksmoor er navnet på en meget anerkjent biffrestaurant i England som jeg dessverre ikke har hatt gleden av å besøke enda. Den er anerkjent av mange matskribenter for å servere det beste kjøttet i England og dette er en nasjon som tar biffen sin veldig alvorlig. Hawksmoor ble startet av barndomsvennene Huw Gott og Will Beckett og de har siden starten hatt kompromissløs fokus på kvalitet og det skjønner man fort når man leser boka.

For selv om det er mange kjempefine oppskrifter i boka fokuserer den også på å øke forståelsen for hva godt kjøtt er og ikke minst hvordan man tilbereder det på best mulig måte. Forfatterne formidler en stor respekt for dyr og dyrvelferd og har som mantra at fornøyde kyr smaker best – en filosofi som jeg tilslutter meg helhjertet.

Her får man lese om forskjellige raser og deres egenskaper i tilegg til hvilke faktorer som gjør at kjøttet blir mørt – både før, under og etter steking. Siden oksekjøtt er så vanlig å spise for oss nordmenn ser det ut som de fleste kokebøker hopper glatt over de virkelig fundementale tingene som skal til for å få mest mulig ut av kjøttet. Boka har også mange gode og lett forståelig referanser til matkjemi som gjør at man føler seg godt utrustet til neste gang biffen skal til pers. For å gi et lite innblikk i hvor grundig denne boka er, skal jeg sitere fra innledningen til et av kapitlene:

«It´s impossible to give exact cooking times. There´s a long list of variables: the heat of the grill; the temperature of the steak before it goes on; how many times you flip it; wether the steak is on the bone (which acts as an insulator; the amount of fat – fatty cuts, like rib-eye, cook more quickly than lean cuts like rump; the breed of the animal; what it ate; how long it lived for and how long it was hung for. And probably a few other things we haven´t thought of».

Jeg leser bøker om mat daglig og det er fantastisk gøy å virkelig bli opplyst om små ting som man aldri har tenkt på om et tema som de fleste av oss har meninger og som mange tror de kan mye om. Etter å ha lest denne boka har jeg blitt voldsomt ydmyk og gleder meg som en liten unge neste gang jeg skal til slakteren å finne meg noe ordentlig godt kjøtt.

Poteter blir aldri det samme etter du har lest denne boka...

Hawksmoor er kjent for gjennomgående god kvalitet, men de er kanskje minst like kjent for drinkene sine og det meget solide utvalget av ost som for biffene sine. Drinker, vin og ost vies også mye oppmerksomhet i boka som teller 319 sider.

Hawksmoor at home er delt inn i følgende kapitler:

– Meat
– Seafood
– Sides
– Cheese
– Breakfast & Brunch
– Puddings
– Cocktails
– Wine

Hawksmoor at home går også grundig til verks med ostene

Hawksmoor seiler rett inn på Topp 5 listen min over gode kokebøker og det sier ikke lite – jeg har etterhvert fått meg en solid samling med veldig gode bøker om mat. Jeg vil helhjertet anbefale denne boken til alle som er glad i mat generelt og kjøtt spesielt. Hvis det sitter litt langt inne å kjøpe en kokebok på engelsk, så kan jeg forsikre deg om at den er lettlest og skrevet på en veldig pedagogisk og til tider humoristisk måte. Hamburger-oppskriften deres er rett og slett helt fantastisk og jeg gleder meg til å lage «Queen of Puddings» til dessert til helga.

Hawksmoors pølseoppskrift er selvsagt på plass

3 Responses to Bokanmeldelse: Hawksmoor at home

1. Monica