Bokanmeldelse: Ideas in Food

Jeg er utrolig glad i å lese bøker om mat og ikke minst bøker om det mange kaller matkjemi. Selv er jeg litt varsom med å bruke det uttrykket, siden det ofte gjør mer skade enn godt når man skal forklare hva man interesserer seg for. Mitt utgangspunkt er nemlig at alt vi driver med på kjøkkenet er et eneste stort praktisk kjemieksperiment og de som påstår noe annet burde ta seg en pille…

Jeg skal skrive en liten anmeldelse av boka «Ideas in Food» av Aki Kamozawa og H. Alexander Talbot, men først må jeg bare lette litt på trykket. I gårsdagens VG var det en veldig fin artikkel om matblogging og spesielt min gode matprat-kollega Trine. Det var spesielt en setning som jeg bet meg fast i, nemlig at «norske matblogger omfatter alt fra 16-åringer som lager cupcakes til dem som driver med trykkoking og kjemisk matlaging».

Det er synd hvis cupcakes og matkjemi skal bli stående som de to ytterpunktene innenfor norske matblogger, for matkjemi er ikke et ytterpunkt – det er en del av alt vi driver med på kjøkkenet. Ved å tilegne seg kunnskap om hvordan de forskjellige ingrediensene fungerer hver for seg og ikke minst hvordan de reagerer med hverandre, kan du ta steget fra å være en med mye flaks til å være en som faktisk er flink til å lage mat.

Noe så tilsynelatende enkelt som å piske fløte til krem kan være vanskelig å mestre for mange, men med litt kunnskap kommer det aldri til å gå galt igjen. De to viktigste variablene for å piske fløte til krem er temperatur og fettprosent. Fløte kan ikke være varmere enn 20 grader hvis du du vil piske den til krem, men jo kaldere du kan få den jo bedre. En annen ting er fettprosent: Du er nødt til å ha en fløte med minimum 30% fett for at luftbobleme i kremen skal være stabile og du kan lage en krem som holder formen i mer enn 5 minutt. Med slik kunnskap kommer du aldri til å stå ute på verandaen i sommervarmen igjen og forbanne deg over at du ikke klarer å piske krem til jordbærene av kaffefløten du nettopp kjøpte på bensinstasjonen..

Ideas in Food
Og nå over til bokanmeldelsen.  «Ideas in Food – Great recipes and why they work» er skrevet av de to amerikanske kokkene Aki Kamozawa og Alex Talbot. Disse to har hatt bloggen ideasinfood.com siden 2004 og det er veldig gøy å registrere at trenden med at matbloggere skriver bøker så smått også er på vei til Norge.

Boka tar for seg ca. 100 oppskrifter og alle er skrevet på en fin og lettforståelig måte. Det er ikke noe spesielt vanskelig språk og det at den er skrevet på engelsk burde ikke være noen hindring for de fleste. Etterhvert som jeg selv blir mer og mer nerdete merker jeg at jeg har høyere og høyere forventninger og ikke minst krav til bøkene jeg leser. Når det gjelder akkurat denne boka kunne jeg til tider ønske at de hadde gått enda dypere inn i materien. Jeg leser mye i The Modernist Cuisine for tiden, så jeg er også rimelig bortskjemt når det gjelder presisjon på det vitenskaplige for tiden.

Boka er delt inn i to hoveddeler: «Ideer for alle» og «Ideer for profesjonelle». Jeg føler kanskje det var litt unnødvendig å dele det inn på den måten fordi vanskelighetsgraden varierer ganske fritt mellom disse to delene av boka, slik at det strengt tatt ikke hadde vært nødvendig med et slikt skille.

Det er mange gode oppskrifter gjennom hele boka og de er veldig allsidige som gjør det lett å trekke paraleller til andre ting du lager i hverdagen. De fleste tema innen matlaging er dekktet og det er virkelig en bok som jeg anbefaler til dem som er litt over middels interessert i mat.

I mellomtiden kan du lese bloggen deres for ytterligere inspirasjon og se frem til å lære deg enda mer om mat…

One Response to Bokanmeldelse: Ideas in Food

1. Pingback: Løkringer | Hobbykokken.no