Bokanmeldelse: Modernist Cuisine at Home

I 2010 sjokkerte Nathan Myhrvold, Chris Young og Maxime Bilet matverdenen med å gi ut et 5-binds mesterverk på over 2400 sider som fikk det meget passende navnet «Modernist Cuisine» (MC). MC er det mest omfattende bokprosjektet som har vært gitt ut om mat så langt og ga en meget grundig innføring i de mest moderne metodene innen matlaging.

Jeg har brukt utallige timer det siste året på å lese MC og det er en utrolig givende opplevelse. MC er meget omfattende og klarer kunststykket å formidle til tider veldig kompliserte prosesser på en veldig forståelig måte. Boka er imidlertid helt kompromissløs når det gjelder valg av vanskelighetsgrad, metoder, ingredienser og utstyr og det er virkelig både på godt og vondt for oss hobbykokker. Spesielt for oss som bor i Norge er nok mange av ingrediensene vanskelige å få tak i, men mye utstyr har heldigvis blitt lettere å få tak i de siste par årene.

For en måned tid siden kom boka som skal senke lista for å få innblikk i de nyeste og beste måtene å lage mat på og den fikk det treffende navnet Modernist Cuisine at Home. Boka har senket utstyrskravene betraktelig i forhold til «storebror», men det er allikevel en bok som man bør ha sous vide-utstyr og trykkoker for å få best mulig utbytte av. Det er imidlertid mange, mange oppskrifter som ikke krever noe mer utstyr enn det de fleste har hjemme fra før, så du kan trygt kjøpe boka selv om ditt kjøkken ser ut som MC-folkene ser for seg at at moderne kjøkken kan se ut:

I tillegg til at utstyrskravet er senket og ingrediensene er mer tilgjengelige er det noe som er vel så viktig og det er at oppskriftene i mye større grad er til mat som folk flest lager hjemme. Her er det både pizza, hamburger, gryteretter, sauser, kjøtt, fisk og vegetar-retter og ikke minst et etterlengtet kapittel om desserter. Oppskriftene er lettfattelige, utrolig oversiktlige og bildene tenner virkelig appetitten. Selv om du kanskje ikke er så glad i å lese oppskrifter på engelsk så står alle oppskriftene i metriske mål, så du slipper å dra frem kalkulator og tabeller hver gang du skal lage mat.

Modernist Cuisine er en fantastisk bok og når vi ser tilbake om ti år tror jeg virkelig denne boka som gjorde at det forfatterne kaller «modernist cuisine» gjorde sitt inntok på kjøkkenet til helt «vanlige» folk. Vel og merke mener jeg folk som er glad i å lage mat, men dog. Med på kjøpet får du et eget laminert spiralhefte med oppskriftene fra boka, slik at du slipper å håndtere den dem kjempestore boka på kjøkkenbenken.

Boka passer til alle som er interessert i mat og som er nysgjerrige på de beste og mest moderne metodene å lage mat på hjemme i sitt eget kjøkken. Boka er tilgjengelig på utenlandske nettbutikker, men selges også i Norge av Sousvidenorge.no som jeg har fått anmeldseksemplaret av.

2 Responses to Bokanmeldelse: Modernist Cuisine at Home

1. Pingback: Ren løksuppe | Hobbykokken.no

2. Matosofen

Hei,

Etter en engasjert samtale med like entusiastiske kokker på en bedre restaurant i Bergen, fikk jeg plutselig med meg en stor boks med tapioca maltodextrin som gave. Jeg lager mer rustikk og «gammeldags» mat til vanlig, så aner ikke hvordan jeg skal bruke den.

Kan den boken du anbefaler gi noen tips på veien? Eller enda bedre – har du noen tips på lager som du kan gi meg på stående fot?