Bokanmeldelse: Slikkepott

forsidebilde_slikkepott_christian_brun_620px

Under juletreet lå det denne gangen en kokebok med det herlige navnet «Slikkepott» av Lise Finckenhagen. Finckenhagen var kokk på legendariske Bagatelle i mange år og er også kjent fra NRK, VG og godt.no. Hun får derfor tåle at jeg har skyhøye forventninger når jeg begynner å lese i denne bakeboken som attpåtil har fått med seg den fantastiske Christian Brun som fotograf.

Det er bare å gå rett på sak: Jeg har brukt en hver ledig stund jeg har hatt siden juleaften til å lese denne boken og den er fantastisk! Den ble nylig kåret til årets kokebok av Aperitif/Norli og det er det god grunn til. Først og fremst er det mange veldig gode oppskrifter i denne boken, men det er måten den er skrevet på i kombinasjon med veldig fine bilder som først og fremst skiller den ut fra den stadig økende mengden av mer eller mindre intetsigende kokebøker.

Det er ingen hemmelighet at kokebøker ikke selger så bra i Norge som de gjorde for noen år siden og det har etter min mening gjort forlagsbransjen mindre villige til å ta sjanser og å satse på noe litt anderledes i både form og innhold. Slikkepott er anderledes i form av at Finckenhagen åpenbart bruker akkurat så mye plass hun trenger for å ta leseren grundig gjennom oppskriftene. Noen oppskrifter er på en side, mens andre er på fire sider.

Finckenhagen har åpenbart fulgt godt med i norsktimene da hun gikk på kokkeskolen, for hun skriver på en lett, underholdende og ikke minst engasjerende måte.  Vi blir ført kyndig gjennom oppskriftene og selv dem som ikke er særlig vant til å bake vil føle seg godt ivaretatt. Når hun i tillegg sprer om seg med sin kunnskap både inne i oppskriftene og i egne deler av boken så er til og med vi matnerder godt ivaretatt.

Noen av oppskriftene som er med i boken er:
Berlinerboller
Eplegalett
Gulrotkake
Nøttekake med kaffekrem og krokan
Pavlova
Rabarbara- og jordbærpai med ingefær
Terte med valnøtt og karamell

Vi nordmenn var så heldige at det kom to fantastiske bakebøker på markedet i fjor, Slikkepott og «Bakeboka» av Sverre Sætre. De to forfatterne har det til felles at de begge har jobbet på Bagatelle, men også at begge to er genuint opptatt av mestring for den ivrige hobbybakeren som leser bøkene deres.

Det Finckenhagen imidlertid kan lære fra Sætre til neste gang hun skal lage kokebok er måten han formidler oppskriftene på. For mens Sætre formidler oppskrifter med kirurgisk presisjon, så har Finckenhagen valgt en mer tilfeldig tilnæring som til tider frustrerer denne selverklærte matnerden.

I en og samme oppskrift kan hun finne på å blande både vektmål og volumetriske mål, slik at f. eks. marengsen til en kake skal lages med 1 dl sukker mens selve kakerøren skal lages med 150 g sukker. Bake- og konditorkunsten er presis av natur og jeg synes ikke det ryddig å blande disse målene. 5 dl revet gulrot til gulrotkaken i boken kan jo være alt fra 175 gram til 350 g ettersom hvor hardt man pakker den oppi målebegeret, og den unøyaktigheten kan påvirke både konsistens og smak.

Vi som har bakt en del fra før kan konvertere disse målene i hodet (1 dl sukker er 70 g, 1 dl hvetemel er 60 g osv), men jeg tror altså totalopplevelsen av boka hadde blitt bedre hvis disse målene hadde blitt brukt konsekvent.

Til tross for min lille innvending helt mot slutten her, så er Slikkepott likevel en fantastisk bra bok og jeg anbefaler alle som er interessert i baking å kjøpe den. Oppskriftene er varierte og godt forklart, det er mange gode tips underveis og det er rett og slett fornøyelig og engasjerende lesing.

Bravo!

Print Friendly

One Response to Bokanmeldelse: Slikkepott