Bokanmeldelse: Hverdagsmat – middager for alle

Med ujevne mellomrom dumper det et og annet anmeldereksemplar av forskjellige norske kokebøker ned i postkassen min. Det er alltid med skrekkblandet fryd jeg åpner disse pakkene, for jeg vet aldri hva som venter meg. Enten er det en bok som skal få lov til å innta hedersplassen i bokhylla, eller så får den seg en tur en skammebokhylla før den til slutt blir kastet under mitt årlige oppryddingsraid bland kokebøkene.

Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet da jeg åpnet pakken denne gangen. Hverdagsmat, liksom – trenger vi virkelig enda en bok om hverdagsmat her i landet, har vi ikke nok av dem fra før? Ole Martin Alfsen er riktignok kjent som en meget habil kokk og kokebokforfatter, men hva kan han bidra med for å ikke gjøre dette til et eneste stort gjesp og oppramsing av selvfølgeligheter og folkekjære klassikere som vi alle kjenner (altfor) godt fra før?

En av de tingene som er så fantastisk med meg er at i tillegg til å være veldig kjekk og smart, så er at jeg er veldig ydmyk, og jeg har ikke har noen problemer med å innrømme når jeg tar feil. For her tok jeg så til de grader feil og med en gang man begynner å bla i boka skjønner man at her er det noen som har bestemt seg for å lage en ny morderne kokebokklassiker. Det er en stor og tykk bok med fine bilder tatt av den fremragende fotografen Sigurd Fandango, men allikevel ikke så fine og forseggjorte at man mister motet på å prøve å gjøre dette selv.

Før man begynner å lese ordentlig i boka er det lett å legge merke til at her har man lagt ned et usedvanlig godt arbeid med layout og pedagogisk oppsett av boka. Jeg har flere hundre kokebøker hjemme, flere av dem er både norske og internasjonale besteselgere, men denne tar virkelig kaka når det gjelder brukervennlighet. Hvem skulle ha trodd at det var mulig å gjøre noe nytt og bedre på den fronten? På forbilledlig vis står det hele tiden anslag på hvor lang tid det tar å lage maten, vanskelighetsgrad, muligheter for variasjon, hva man skal gjøre med restene og egne kokketips. Måten det er gjort på er så bra at vi kan forvente å se det kopiert i mange andre kokebøker i flere år fremover.

Innimellom oppskriftene har Alfsen tatt seg tid til å lage egne innslag som «Slik lager du perfekt risotto», «Lær deg å kutte grønnsaker», «Lynrask hjemmelagd majones» (med stavmikser), «Slik steker du svinekjøtt perfekt» og så videre. Dette er en måte å legge til rette for mestring på som passer boka veldig bra og som er med å å senke terskelen for å lage mat ytterligere. Ved hjelp av internett har det aldri vært lettere for folk å få tak i oppskrifter, så å legge til rette til å lære seg mer om å lage mat samtidig er et veldig smart og vellykket grep.

Boka er delt i følgende kapitler:

• Salater
  • Supper
  • Pasta
  • Fisk
  • Kylling
  • Svin
  • Lam og storfe

Med denne boka befester Ole Martin Alfsen sin posisjon som en av norges aller beste kokebokforfattere. Boka er velskrevet med en løs og ledig penn som inspirerer og motiverer leseren til å lage flest mulig middager selv, uten å ty til halvfabrikata og ferdigmat. Boka er altså lagt opp på forbilledlig vis, så i tillegg til en kjempefin leseropplevelse gir den også en særdeles god brukeropplevelse, for å bruke et uttrykk fra webdesignets verden.

Nå begynner posesuppe- og frossenpizzaentusiastene å gå tom for unnskyldninger for å ikke lage maten sin selv. Det er det beste bidraget i kampen mot halvfabrikata og ferdigmat jeg har sett på mange år, antakeligvis noensinne. Hverdagsmat er en soleklar kandidat til å bli årets kokebok og det er å bare å skynde seg til nærmeste bokhandel eller nettbutikk for å få tak i ditt eksemplar.

Bravo!

PS. Du kan lese min anmeldelse av Ole Martin Alfsens forrige bok, Ole Martins beste tips, ved å trykke her.

One Response to Bokanmeldelse: Hverdagsmat – middager for alle