Kokebokanmeldelse: Meathead

2015-11-10-1447190841-7368439-Meathead_3D

I mai måned ble boka «Meathead – The Science of Great Barbecue and Grilling» lansert, og jeg var ikke sen med å kjøpe den. Hvis du putter ordet vitenskap på forsiden av en kokebok, så er jo sjansen rimelig høy for at jeg kjøper den uansett.

Boka er skrevet av Craig «Meathead» Goldwyn, en mann som er kjent for mange grillentusiaster for å være mannen bak en av verdens mest besøkt blogger om grilling og BBQ, nemlig amazingribs.com. Med en stor dose av kunnskap, erfaring, entusiasme og ikke minst sarkasme har han guidet oss gjennom grillingens mysterier i en årrekke, så nå var det nesten på overtid at han kom med en bok om emnet.

Det er mange før ham som har gjort overgangen fra blogg til bok, men med varierende suksess. Vår egen Trine Sandberg fra Trines Matblogg har gjort det i Norge med stor suksess, mens en av mine favorittblogger på engelsk – The British Larder – gjorde en mindre vellykket overgang for noen år siden.

Jeg tror nøkkelen til suksess for dette er å beholde den røde tråden fra bloggen sin, men å samtidig motstå fristelsen å drive med klipp og lim fra tidligere utgitt materiale på bloggen. Dette har Trines lykkes med i sine to bøker «Trines mat» og «Trines mat 2», mens The British Larder lagde en bok som fremsto mer eller mindre som en utskrift av bloggen. Selve boken var veldig bra, men når man betaler penger for noe man vanligvis får gratis vil man har noe litt mer i bokform.

Jeg synes Meathead har klart denne overgangen på en aldeles glimrende måte og selv om man selvsagt kjenner igjen ting fra bloggen, så er det skrevet på nytt for boka og man har en rød tråd gjennom hele boka som ofte kan være vanskelig å få til når man skriver enkeltvise blogginnlegg. Innholdsfortegnelsen ser slik ut:

• The science of heat
  • Smoke
  • Software
  • Hardware
  • Brines, rubs, and sauces
  • Pork
  • Beef
  • Ground meats: Burgers, hot dogs, and sausages
  • Chicken and turkey
  • Seafood
  • Sides

Meathead Goldwyn er en av dem som er velsignet med evnen til å ta relativt kompliserte fysiske og kjemiske prosesser og formidle dem på en lettfattelig måte som alle kan forstå. Det finnes mange myter knyttet til matlaging, og maten vi legger på grillen er intet unntak. Både i boka og på bloggen bruker han mye tid på å knuse disse mytene, og a-ha opplevelsene vil garantert stå i kø for de fleste som leser boka, spesielt for dem som ikke har noe forhold til bloggen fra før.

Jeg har etterhvert ganske mange bøker om grilling, men hvis du bare skal kjøpe deg en bok om emnet så burde det bli denne. Forfatteren tar for seg det de aller fleste måtte lure på om grilling og med en lyst og lett tone gir han oss også de beste oppskriftene på alle sin deilige grillmat.  Sola skinner og vi kan grille i flere måneder til før vi må bytte ut shortsen med langbukse, så her er det bare å finne frem Visa-kortet så fort som mulig å kjøpe det som antakeligvis er den beste boka som er skrevet om grilling noensinne. Boka får entusiastisk terningkast 6.