Bokanmeldelse: Alle kan bake av Elin Vatnar Nilsen

Konditor og bloggkollega Elin Vatnar Nilsen, som har bloggen krem.no, kom nettopp ut med sin første bakebok og det synes jeg fortjener en bokanmeldelse. De to gangene godt.no og Mathallen Oslo har arrangert kåringen av årets beste bakeblogg (2014 og 2016), så har Elin kommet til finalen begge gangene, så det burde være lov å ha forventninger til denne boka.

Jeg har etterhvert en ganske omfattende samling av koke- og bakebøker og flere av dem har vunnet priser for å være både USAs og verdens beste. Jeg føler derfor at jeg etterhvert har fått en ganske god innsikt i hva som er en god bok og jeg pleier å lese bøkene mine fra perm til perm som fanden leser bibelen.

Før jeg begynte å lese boken hadde jeg et forutinntatt inntrykk av hva slags bok dette er og ikke minst hvilken målgruppe den er ment for. Med tittelen “Alle kan bake” legges det opp til at dette er en bok for nybegynnere, men etterhvert som man leser den skjønner man at den er nettopp det, men den er også så mye mer. Dette er en bok som alle nybegynnere vil elske, men der også de mer drevne bakerne får i bøtter og spann med påfyll av kunnskap og ferdigheter.

Jeg tok direkte kontakt med forfatterdebutanten og spurte henne hva hun selv regnet for å være målgruppen for boka og fikk følgende til svar: ” Unge voksne (de som ikke lærte å bake av sin mor, men som gjerne vil bake det bestemor alltid hadde på bordet) men også de som har bakt i mange år som gjerne vil ha alle klassikerne samlet i en og samme bok. Denne boka er laget både for gammel og ung, for dem som ønsker å lære det grunnleggende og for drevne kakebakere som ønsker kunnskap om pynting av kaker.”

Boka tar for seg alt du trenger å vite om f. eks. fløte, smør, hevemidler, egg, sukker, mel, krydder, sjokolade, pynt osv. Fordelt på ca 230 sider tar den for seg mange av våre mest kjente og kjære bakverk fordelt på 10 kapitler. Her er de ti kapitlene:

• Kapittel 1: Sukkerbrød
  • Kaker med vaniljekrem
  • Formkaker
  • Vannbakkels
  • Kaker med marengs
  • Mørdeig
  • Søt gjærdeig
  • Ostekaker
  • Kaker med mandler eller nøtter
  • Sjokoladekaker

Dette er et av mange eksempler på grundige steg-for-steg bilder som preger bokas grunnoppskrifter og som gjør det veldig enkelt å lykkes.

Boka er spekket med grunnoppskrifter og på slutten av hver grunnoppskrift er det to sider med overskriftene “Slik lykkes du”, “Hva skjedde?” og “Spørsmål og svar”. Dette er et fantastisk bra pedagogisk grep som virkelig sikrer at løftet i bokas tittel om at alle kan bake blir holdt. Bildene er bra og layouten gjør dette til en bok er er like fornøyelig å bruke som den er å lese.

Rent praktisk er ikke dette en spesielt utstyrskrevende bok og jeg tviler på at så mange må en tur til sin nærmeste kjøkkenutstyrsbutikk for å komme i gang med denne boka. Boka er befriende fri for trendkaker og i motsetning til mange av sine bakebloggkollegaer faller Vatnar Nilsen aldri i fella med å lage fine kaker som ser bedre ut enn de smaker. Ikke det at kakene ikke ser fine ut, men det er ikke noe tvil om at det er ingenting som forlater tastaturet til Elin uten at det først og fremst smaker godt.

“Alle kan bake” føyer seg elegant inn i rekken av veldig gode norske bakebøker vi har sett de siste årene. Den står seg godt i selskap med bøkene til Morten Schakenda, Sverre Sætre, Øyvind Lofthus og Lise Finckenhagen og selv om Elin forløpig er mindre kjent enn dem, så holder hun et minst like høyt nivå i forhold til formidling av oppskrifter og matglede. Etter mitt syn er dette en av de beste bakebøkene som noengang er utgitt i Norge og den står seg også godt opp mot mange av de engelskspråklige bakebøkene jeg her. Jeg foreslår at forlaget tar kontakt med en fagoversetter så fort som mulig, oversetter den til engelsk, slenger på en klistrelapp med “Nordic treats” og så har de en bok som kommer til å ri på den nordiske bølgen hele veien til toppen av salgslistene.

I fjor begynte jeg jo med å trille terningkast på disse bokanmeldelsene mine og det er ikke noen tvil om at dette er en soleklar 6’er. Alle som er glad i å bake burde ha denne boka og hvis du har lyst til å lære å bake er dette uten tvil den boka som kommer til å lære deg det.

Jeg har i alle år sagt til mine omgivelser at alle kan bake, og neste gang jeg hører noen si meg i mot på den påstanden skal jeg låse dem inne på kjøkkenet sammen med boka til Elin og ikke slippe dem ut igjen før de har lært seg å bake. Så god som denne boka er kommer de til å slippe fort ut igjen…