Kokebokanmeldelse: Trine inviterer

Dette er en kokebokanmeldelse av Trine Sandbergs nyeste kokebok: Trine inviterer. I tilfelle du nettopp har kommet ut av koma eller du nettopp har begynt å koble modemet opp til interwebben, så skal jeg gi en rask introduksjon av Trine.

Trine er en av dem som har holdt på lengst med matblogging i Norge (10-års jubileum i år) og på den tiden har hun blitt Norges mest leste matblogger med god margin og med god avstand til andreplass. Hun har blitt kåret til beste matblogger i både 2014 og 2016 av i en kåring i regi av godt.no (VG) og Mathallen Oslo i tillegg til en rekke andre priser. Jeg kunne gjerne nevnt alle sammen, men kjenner jeg Trine rett har hun blitt flau for lenge siden hvis hun leser dette.

Dette er altså Trines tredje kokebok på fire år og det har vært en stor suksess i forhold til salgstall, med stadig flere opplag. Så vidt jeg husker måtte det Trines andre kokebok til for å skyve den første ned fra førsteplassen på salsgslistene, så bare det er jo imponerende i seg selv.

Det er lett å forstå hvorfor disse bøkene selger godt og det er hovedsakelig fordi de er veldig tilgjengelige, med mat du stort sett kjenner fra før og hvor det er godt forklart hvordan man går frem. Bildene, som forfatteren fortsatt tar selv, er innbydende samtidig som maten er lagt opp og presentert på en slik måte at det ikke er avskrekkende. Du må hverken være kokk eller ingeniør for å lykkes med disse oppskriftene.

I forhold til de to foregående bøkene, så har «Trine inviterer» fått seg et betydelig visuelt løft. Ikke det at de tidligere bøkene har sett ut som takras, men her er det gjort en stor innsats for at boka skal bli enda mer lettlest og brukervennlig enn tidligere. Det er noe de har lykkes med til de grader og med sine tydelige faktabokser, tids- og porsjonsangivelser får du en følelse av å bli holdt i hånda gjennom hele boka. Oppskriftene er grundige og lettleste og har samme kvalitet som vi kjenner fra bloggen.

Laksecarpaccio fra boka

Boka har følgende kapitler:

• Lunsjbesøk
    • Brunsj
    • Venninnelunsj
    • Lørdagslunsj
    • Lunsjdate
    • Bursdagslunsj
  • Hverdagsfest
    • Kjøttfri mandag
    • Firsketirsdag
    • Hot onsdag
    • Suppertorsdag
  • Helgekos
    • Pizzafredag
    • Tex-mex party
  • Fest
    • Asiatisk aften
    • Familiemiddag
    • Jentefest
    • Bacalaoparty
    • Viltaften
    • Høstfest
    • Gourmetaften
  • Sommerfest

Som du kan se er dette en bok som favner vidt og det vil nærmest være umulig å ikke finne noe du liker. Som tittelen på boka indikerer så er ikke Trine fremmed for å invitere folk og de praktiske tipsene i boka viser tydelig at dette er en erfaren vertinne som vet hvordan man kan gjennomføre besøk uten stress og med lave skuldre. Dette er en kunnskap hun deler raust med gjennom hele boka og spesielt i begynnelsen. Hvis alle hadde fulgt tommelfingerregelen om jo flere til bords jo enklere meny, så tror jeg mange hadde kost seg mer med å invitere folk og ikke minst gjort det oftere. Trines oppfordring om å invitere oftere på besøk i hverdagen er også noe jeg skal ta til meg.

Alt i alt er dette en meget bra og gjennomført bok og hvis du har noen av de to foregående bøkene, så kommer du garantert ikke til å bli skuffet denne gangen heller. En liten detalj som jeg legger merke til er at alle målene i boka er gjennomført konsekvente og inuitive og det gjør boka ekstra brukervennlig når du står der i kampens hete.

I Dagbladets anmeldelse av boka tidligere i høst kan vi lese at «er du en foodie er ikke dette boka for deg«. For meg blir det er merkelig utsagn og blir litt som om en biljournalist skulle skrive «er du en racerbilsjåfør er ikke Volvo noe for deg». Alle som kjenner Trines matblogg og bøkene hennes vet hva de forventer og det leverer hun i bøtter og spann. Trine Sandberg er antakeligvis en av de matbloggerne i Norge som kjenner sitt publikum best og hun leverer akkurat det de ønsker og forventer. Hvis noen synes det er kjedelig så må de gjerne få mene det, men at disse bøkene får flere til å lage maten sin selv og fra bunnen av er det ingen tvil om.

Og nå, terningkast.
For faste lesere av Trines matblogg og bøker regner jeg med at de fleste av dem vil synes at denne boka står til terningskast 6. Dette er uten tvil hennes beste bok til nå, så sånn sett er det kanskje naturlig.

Dette er uten tvil en veldig godt kokebok, men for min egen del skulle jeg ønske litt mer nyskaping. Med sin voldsomme oppskriftsbase og enormt store antall lesere er hun nå i en posisjon der hun faktisk har store innflytelse på hva veldig mange mennesker spiser i Norge. Denne innflytelsen skulle jeg ønske hun hadde brukt litt mer aktivt i forhold til å introdusere sine lesere for nye og ukjente retter. I en bok som heter Trine inviterer ble jeg også litt overrasket over at hun ikke tar for seg mat til de jul og påske, men det er jo ikke verre enn at man tar turen over til bloggen hvis man savner det.

Alt i alt er dette en bunnsolid kokebok som leverer akkurat det den lover, nemlig en bok som gjør at du får lyst til å invitere folk på besøk og spise god mat med dem. Oppskriftene er meget godt forklart og gjennomarbeidet og boka er lettlest. Dette er hennes beste bok til nå og da trilles terningen til en bunnsolid terningkast 5.

Navn på boka: Trine inviterer
Forlag: Cappelen Damm
ISBN: 978-82-02-53984-9