Kokebokanmeldelse: Kosekokeboka

Jeg har fått tilsendt et anmeldereksemplar av Kosekokeboka av Maj-Britt Aagaard som ble gitt ut på Kagge forlag tidligere i høst. Jeg har lagt meg for vane å lese bøkene jeg anmelder fra perm til perm, så det er en beinhard prioritering i forhold til hva jeg skal bruke tid på å både lese og ikke minst anmelde.

Det tok ikke lang tid å forstå at Kosekokeboka var en slik bok som man bare må lese. Det aller første man legger merke til når man begynner å bla gjennom boka er de lekre bildene som er tatt av Aagards kjæreste, Matias Armand Jordal. Man skjønner fort at den profesjonelle avstanden som pleier å være mellom en fotograf og forfatter for lengst er visket ut, for her har fotografen lykkes i å ta noen særdeles stemningsfulle bilder som man sjeldent ser, spesielt ikke i kokebøker.

I det hele tatt er boka gjennomsyret av noen meget lekre bilder, både miljøbilder og bilder av maten. I år er det etter min mening bare én av høstens kokebøker som kan matche Jordal i kvalitet og det er Tommy Andresens bilder til Ny Norsk Mat av Even Ramsvik. (Neida, jeg har ikke glemt Maaemo-boka fra begynnelsen av året, men den er så rålekker at det er like mye et kunstprosjekt som en kokebok).

Men nok om bildene, nå må vi ta en liten prat om selve boka. Maj-Britt Aagard er i likhet med undertegnede halvt dansk og det gir oss visse genetiske fordeler når det gjelder kosemat. For der nordmenn har blitt fostret opp på flatbrød og skam når man spiser noe godt, så har vi med litt dansk blod i årene lært å nyte livet og å spise kosematen med begge hender. Fra første til siste side er denne boka fylt av akkurat det vi blir lovet i tittelen, nemlig kos.

Kosemat er ikke bare koselig å spise, men den skal også være koselig å lage. Det er derfor en bok som heldigvis ikke inneholder noen kulinariske C-momenter som kunne har tatt vekk kosen. Oppskriftene er godt forklart og angir hvor mange personer de er ment for, men de mangler tilberedningstid. Jeg vet ikke hvor bevisst dette valget er, men til forfatterens forsvar kan man jo si at å tenke på hvor mye tid det tar å lage kosemat er litt som å tenke på prisen hvis du har lyst på en Lamborghini. Hvis du lurer på hvor mye den koster, så har du antakeligvis ikke råd til den.

Oppskriftene
Jeg har selv laget flere av oppskriftene og de er godt forklart og logisk bygd opp. Råvarene som er valgt er ikke vanskelige å få tak i og du slipper å sanke mat i skogen og fermentere det 3 måneder før du kan gå i gang. Det er en eklektisk samling med oppskrifter fra hele verden der mange av dem ikke har mye annet til felles enn at de lett faller under katagorien kosemat. Det synes jeg er helt topp, for hvis man skulle holdt seg til et geografisk dogme i denne boka, så kunne man jo ikke ha spist italiensk pizza denne ene helgen og så spise japansk sushi den neste.

Boka er meget velskrevet og holder en lett og engasjerende tone tvers gjennom. Når man først har begynt å lese den så er det fort gjort å lese 20-30 sider om gangen uten å tenke noe særlig over det. Dette er tross alt ikke noen kriminalroman, men for oss som er ekstra glad i velskrevne kokebøker er dette like mye en pageturner som Jo Nesbøs siste.

Ikke helt perfekt
Selv som dette er en kjempefin kokebok, så ha den en meget påfallende svakhet. Det er antakeligvis ikke forfatteren selv som har tatt beslutningen, men måten innholdsfortegnelsen er løst på bak i boka er usedvanlig klønete. Hvis du leter etter en oppskrift på hjemmelaget pasta må du ikke slå opp på p for pasta, men h for hjemmelaget. Spagetti Carbonara finner du hverken under s for spagetti eller c for carbonara, men også den finner du under h for hjemmelaget. Det er mange slike eksempler og resultatet er en bok som er vanskelig å slå opp i hvis man leter etter konkrete oppskrifter. Man kan kanskje synes at dette er voldsomt pirkete, men skal man ha full pott på terningen kan man ikke svikte på noe så elementært.

Konklusjon
Dette er en kjempefin kokebok der alle er garantert å finne noe de liker. Bildene er fantastiske, maten er kjempegod den er meget velskrevet og du sitter og smiler mens du leser den. Dette er utvilsomt årets koseligste kosebok som alle som er glad i mat hadde blitt meget glad for å finne under juletreet.

Terningkast: 5

Navn på boka: Kosekokeboka
Navn på forfatter: Maj-Britt Aagaard