Bokanmeldelse: Knife av Tim Hayward

Dette er en bokanmeldelse av en av de smaleste, men også en av de beste non-fiction bøkene jeg har lest. Det er noe som enkelt som en bok om kjøkkenkniver. Et skarpt stykke stål med et håndtak i den ene enden. Intet mer og intet mindre.

Boka er skrevet av kokk, skribent og forfatter Tim Hayward, som er et av mine store forbilder når det kommer til skriving. At han er en av verdens beste matskribenter er det flere enn meg som mener.

Med boka «Knife – the culture, craft and cult of the cook’s knife» befester han dette inntrykket og gir en oppvisning i hvordan man kan skrive om nærmest hva som helst så lenge man skriver engasjerende. For det kan ikke være så mange andre enn Hayward som kan foreslå for et forlag å skrive en bok kun om kjøkkenkniver uten å bli kastet på dør av forlaget.

Tradisjonen tro år jeg anmelder bøker, så gir jeg dere alltid innholdsfortegnelsen slik at dere kan se hvordan boka er lagt opp og hva den hovedsakelig handler om:

• Introduction
  • Anatomy of the knife
  • On grip
  • Knife strokes
  • On materials
  • On making a knife
  • On knifemakers
  • The knives
  • Western knives
  • Chinese knives
  • Japanese knives
  • Working knives
  • Specialised knives
  • Sharpness
  • Knifes accessories

For bare å understreke hvor smal denne boka er: den handler kun om kniver. Her er det ingen teknikk som viser deg hvordan du skal bruke knivene som omtales. Man kan trygt si at ikke et eneste dyr måtte dø for at denne boka skulle bli til og ikke så mye som en tomat eller agurk gikk til spille. Til gjengjeld har dette rett og slett blitt en bibel for de av oss som har en brennende interesse for kjøkkenkniver. Her omtales stort sett alt som har en eller annen form for skarp egg i tillegg til at den går på detaljenivå om skjærefjøler, slipeutstyr og til og med plaster og førstehjelp for når du kutter deg.

Det er på mange måter Japan som er er regne for stormakten i verden når det gjelder kjøkkenkniver og det reflekteres også i boka. Europeiske kniver får også sin velfortjente plass, men det er ikke noe tvil om at det er den japanske knivkulturen som sitter i førersetet. Det synes jeg er helt naturlig og det blir også understreket gjennom flere Manga-tegneseriestriper gjennom boka.

Etter å ha lest boka sitter du igjen med en kunnskap du kanskje ikke visste at du trengte, men som du likevel setter stor pris på å ha fått. Det er de mest lettleste 220 sidene jeg har lest siden jeg fikk noen kjempestore Donald-bøker da jeg var liten. Å kombinere tørre fakta med enda tørrere britisk humor er en øvelse som svært få behersker så godt som Tim Hayward og dette har blitt en fest av en boka for de av oss som er mer enn middels interessert i kjøkkenkniver.

Terningskast: 6

Navn på boka: Knife
Forfatter: Tim Hayward