Kokebokanmeldelse: Kvardagsmat av Anita Stokke Blomvik

Det er på tide med en ny kokebokanmeldelse og denne gangen er det boka «Kvardagsmat» av matbloggkollega Anita Stokke Blomvik som står for tur. Jeg har aldri truffet Anita, men vi har likevel delt en ganske unik opplevelse sammen. Det var at vi begge var blant de fem finalistene til kåringen av «Årets matblogg» i regi av godt.no og Mathallen Oslo i 2015. Sånn sett kjenner jeg veldig godt til bloggen hennes, men dette er altså hennes debut som kokebokforfatter.

Bloggen kvardagsmat.no skildrer Anitas reise fra en som brukt mye halvfabrikata til henne og familien, til nå være en familie som lager all maten sin selv og fra bunnen av. Jeg liker bloggen veldig godt, så det det skulle bli spennende å se hvordan dette ble i bokform.

En av de tingene jeg liker best med bloggen til Anita er måten hun skriver på og ikke minst at hun skriver på nynorsk. Den lette og motiverende stilen, og ikke minst målføret, har hun tatt med seg i bokform og det er ingen tvil om at de som liker bloggen fra før også kommer til å like denne boken.

Som alltid når jeg anmelder kokebøker skriver jeg av innholdsfortegnelsen slik at dere kan se nøyaktig hva boka inneholder:

• Kva er god kvardagsmat?
  • Middag på 10-15 minutt
  • Suppekjøkken og kraftkoking
  • Familiefavorittar
  • Et meir fisk!
  • Grønt er skjønt
  • Pizza
  • Mange til bords
  • Ta med på fest
  • Noko godt til slutt

Utseende teller
I kokebokverdenen har utseendet på boka mye å si og dette er en meget fin bok i så henseende. Den er usedvanlig oversiktlig, oppskriftene er satt veldig fint opp og bildene, som forfatteren har tatt selv, er fine, men ikke så fine at du mister troen på at dette er noe du kan klare selv. Det er kanskje litt spesielt, men jeg er veldig interessert i hvordan folk lager innforholdstegnelsene sine. For min del dreier det som om å gjøre boken brukervennlig og det er veldig viktig når boka skal stå i bokhyllen i flere år fremover. Her har man valgt å ha to, men egentlig tre, indekser bakerst i boka. Man kan lete etter oppskrifter både i en alfabetisk oversikt (som inneholder bilder av alle rettene) og oppskrifter etter kategori (bønner og linser, kjøttdeig, kraft, gryte, pasta, vegetar osv).

Tilgjenglighet på råvarer
I motsetning til en del av de andre kokebøkene jeg har, så har denne boka oppskrifter med ingredienser som er lett tilgjengelig over hele landet. Jeg tror ikke jeg har sett en eneste ingrediens som jeg ikke kan få tak i på min lokale butikk og det gjør budskapet om at dette er hverdagsmat som alle kan få til enda mer troverdig.

Oppskriftene, ihvertfall de aller fleste av dem, fremstår som sunne og moderne, og inneholder nok mye mer grønnsaker enn en tilsvarende kokebok ville ha gjort for bare 15-20 år siden.

Dette er heller ikke spesielt dyr mat å lage, så boka er tilgjengelig for alle på den måten også. Selv om det ikke i utgangspunktet er ment som en kokebok for studenter, så burde dette være en bok som alle foreldre kjøper til sine barn når de forlater redet.

Vanskelighetsgrad
Dette er en bok som befinner seg i nedre del av skalaen når det gjelder vanskelighetsgrad. Først og fremst fordi alle oppskriftene er veldig godt forklart, men like mye fordi dette er mat som rett og slett ikke inneholder så mange forskjellige elementer eller teknikker som er vanskelige gjennomføre. Hovedmålgruppa for denne boka er uten tvil folk som vil gjøre som forfatteren selv gjorde i sin tid, nemlig å gå over fra halv- og helfabrikata til å lage maten sin selv. I så måte har forfatteren lykkes 100% og hvis du har gått lenge å tenkt på å begynne å lage mer av maten din fra bunnen av, så er denne boka uten tvil den som kan gjøre at du endelig får gjort det.

Ting som kunne ha vært gjort bedre
Dette er en bok som jeg liker veldig godt og som fortjener et høyt terningkast. Likevel er det noen ting som jeg gjerne skulle ønske var gjort litt anderledes. Hvis det bruker boka i kombinasjon med bloggen, så det dette ikke noe problem, men man får en følelse av at man her har prøvd å gape over litt for mye samtidig. Noen av kategoriene kunne man mer fordel skrevet mer om når man først er i gang og når forfatteren bare har én oppskrift i kategoriene «Vilt» og «Egg», så kunne man like gjerne hoppet over det. Nå er jeg kanskje litt streng, men når man anmelder en kokebok må man se på kokeboken separat, og da hjelper det ikke at bloggen er stappfull av oppskrifter hvis ikke boka bugner på samme måte.

Konklusjon
Dette er en veldig god kokebok som kommer til å motivere de fleste til å lage maten sin selv og fra bunnen av. Oppskriftene er gode og det er en lett og ledig tone gjennom hele boka som gjør den til en fornøyelse å lese. Dette er ikke boka for deg som har månedlige møter i gourmetklubben, men det prøver den heller ikke å være.

Terningkast: 5

Navn på boka: Kvardagsmat
Navn på forfatter: Anita Stokke Blokvik
Antall sider: 175
Forlag: Skald
ISBN: 978-82-7959-288-4

Til informasjon: Jeg har fått tilsendt et gratis presseeksemplar fra forlaget til anmeldelse av boka. Forlaget har ingen påvirkning på hva jeg skriver eller hvilket terningskast jeg gir.

Etter en dialog med forbrukerombudet sine jurister merker jeg ikke kokebokanmeldelser som reklame, rett og slett av den enkle grunn at det ikke er reklame. Jeg kan selv bestemme om jeg i det hele tatt vil anmelde boka som jeg får tilsendt og når jeg først anmelder en bok legges det ingen føringer for hva jeg skriver. Jeg får heller ingen form for økonomisk kompensasjon for å skrive disse anmeldelsene. Jeg er imidlertid meget nøye med å merke dette som hva det er, nemlig en bokanmeldelse.

Jeg har skrevet mer om mine kokebokanmeldelser her:

Kokebokanmeldelser på Hobbykokken.no

Jeg anbefaler dette også: